Mindfulness wordt in de medische wereld onderkend als een betrouwbare methode om burn-out te voorkomen of te genezen en wordt daarom ook vaak door ziektekostenverzekeraars vergoed. Iedereen kent wel iemand die een burn-out heeft meegemaakt. Ondanks dat neemt nog steeds het aantal mensen met een burn-out de laatste jaren toe. Dat is niet alleen een algemeen gevoel. Ook de cijfers van het CBS bevestigen dat. In 2014 was het nog 5,7 % van de beroepsbevolking in 2019 was het al 7,2 % van de beroepsbevolking. Hoe komt het dat het aantal mensen met een burn-out zo toeneemt? Door de corona-crisis neemt het aantal mensen met stressklachten en burn-out nog extra toe. Tijd om voor jezelf te zorgen.

Volgens Madelon Otto, psycholoog en wetenschappelijk onderzoeker van de open universiteit, heeft het vooral met onze manier van leven te maken. Burn-out is het gevolg van het feit dat we meer prikkels te verwerken krijgen dan dat ons brein aan kan. Die prikkels kunnen verschillende oorzaken hebben: te veel verandering in je omgeving, te grote belasting of een te onveilige (werk)omgeving. De prikkels duren te lang en er zitten geen rustpauzes meer tussen de prikkels. Daardoor kun je onvoldoende herstellen.

Burn-out is het gevolg van chronische stress. Maar het is vooral onze manier waarmee we met die prikkels omgaan, onze leefstijl, die nadelige gevolgen heeft. Daarbij is het vooral dat we de stress-signalen in onszelf negeren. Daardoor stoppen we niet op tijd, geven we onvoldoende onze grenzen aan en zorgen we onvoldoende voor onszelf. Dat we dat doen kan afhankelijk zijn van externe omstandigheden (een baas die je onder druk zet, crisis in je werk, een moeilijke privé situatie etc.) maar meestal zit de oorzaak in onszelf: We luisteren onvoldoende naar onszelf.

Hoe het komt dat we onvoldoende naar onszelf luisteren heeft vaak te maken met hoe we geconditioneerd zijn: perfectionisme, afhankelijkheid, niet om kunnen gaan met teleurstellingen, prestatiedrang, je willen onderscheiden, etc. Het is dus zaak je zelf te leren kennen om een burn-out te voorkomen.

Mindfulness is al jaren een beproefde methode om stressklachten en burn-out klachten te voorkomen of te genezen. Het bevat precies de elementen die nodig zijn. Allereerst leer je te stoppen met je drukke activiteit. Je leert rust te vinden in jezelf, waardoor prikkels op een afstand blijven. Daarna ga je je geconditioneerde patronen onderzoeken. Je ontdekt waardoor je in de burn-out terecht bent gekomen en je leert signalen die duiden op stress te herkennen. Daardoor ben je tenslotte in staat om beter voor jezelf te zorgen. Mindfulness wordt inmiddels in de medische wereld onderkend als een betrouwbare methode om burn-out te voorkomen of te genezen en wordt daarom ook vaak door ziektekostenverzekeraars vergoed.

Binnenkort starten we met volledige corona-proef mindfulness-training. Deze is online, zodra het weer kan kunnen we bij elkaar komen met voldoende afstand in een goed geventileerde ruimte. Kijk in de agenda