489476565619005

 

 

EMOTIONELE BLOKKADE, DEPRESSIE, ANGST, WOEDE etc

Ik ben als een vrij mens geboren. Waarom voel ik me nu dan niet meer vrij?

;

“There are only two ways to live your life.  One is as though nothing is a miracle.  The other is as though everything is a miracle.”

―Albert Einstein—

Wil je weten hoe hoog jouw stressniveau is?
In een paar minuten doe je de stresstest. Een test die gebaseerd is op neurowetenschap.

Emotionele blokkade, depressie, angst, woede, etc.

Iedereen herkent wel momenten dat je je gevangen voelt in een situatie, dat je overspoed wordt door emoties of juist blokkeert niets meer voelt. Het kan dan zijn dat je in je hoofd gaat zitten en niet meer weet hoe uit die situatie komt. Je voelt je als het ware gevangen. Je probeert eruit te breken en bij elke poging wordt het alleen maar erger.

Herken je dat je steeds weer dezelfde emoties de kop opsteken, alsof je steeds in deze zelfde groef terechtkomt? Emotionele blokkade, depressie, angst, woede, etc. kunnen je dan in hun macht hebben. Voor de één kan neerslachtigheid dominnat zijn. Voor een ander onzekerheid en angst of misschien wel irritatie en woede. Of heb je meer het gevoel dat je niets voelt, is je leven vlak geworden of zit je erg in je hoofd, je blokkeert en weet niet wat je moet zeggen of wat je moet doen.

Omgaan met emotionele blokkade, depresie, angst, woede etc. 

Emoties zijn goed, noch slecht. Toch kunnen ze hinderlijk zijn: bijvoorbeeld als je je laat meeslepen door je boosheid, angst of verdriet. Ook kan het zijn dat je niet meer in contact staat met jezelf. Emoties hebben dan invloed op je geluk, je kwaliteit van leven en de communicatie met anderen. Niet de emoties zelf, maar je oordelen en de manier waarop we ermee omgaan bepaalt of ze ons in de weg staan. we noemen dat condotionering. Vind je bijvoorbeeld dat je sommige emoties zoals boosheid, paniek of jaloezie niet mag voelen en probeer je die te onderdrukken? Of heb je de neiging om emoties over te waarderen en maak je je eigenwaarden ervan afhankelijk. 

Hoe vinden we onze emotionele vrijheid terug?

Feitelijk zijn niet emoties het probleem, maar onze conditionering. We hebben als het ware onzelf gevangen. We willen bepaalde emoties niet voelen of we hechten ons juist er teveel aan alsof we eraan verslaafd zijn.

Neurofeedback en mindfulness zijn beide beproefde methoden om los te komen van je conditionering. Door jezelf te trainen leer je anders om te gaan met emoties. Je leert minder reactief te zijn en je wordt meer bewust van je intenties, woorden en gedrag. Door het trainen van je bewustzijn leer je je eigen conditionering doorzien en ontstaat er vanzelf een vrij ruimte waarin je onbevangen naar je eigen emoties kunt kijken.

Ik ben als een vrij mens geboren. Waarom voel ik me nu dan niet meer vrij?

;

“There are only two ways to live your life.  One is as though nothing is a miracle.  The other is as though everything is a miracle.”

―Albert Einstein—

Emotionele blokkade, depressie, angst, woede, etc.

Iedereen herkent wel momenten dat je je gevangen voelt in een situatie, dat je overspoed wordt door emoties of juist blokkeert niets meer voelt. Het kan dan zijn dat je in je hoofd gaat zitten en niet meer weet hoe uit die situatie komt. Je voelt je als het ware gevangen. Je probeert eruit te breken en bij elke poging wordt het alleen maar erger.

Herken je dat je steeds weer dezelfde emoties de kop opsteken, alsof je steeds in deze zelfde groef terechtkomt? Emotionele blokkade, depressie, angst, woede, etc. kunnen je dan in hun macht hebben. Voor de één kan neerslachtigheid dominnat zijn. Voor een ander onzekerheid en angst of misschien wel irritatie en woede. Of heb je meer het gevoel dat je niets voelt, is je leven vlak geworden of zit je erg in je hoofd, je blokkeert en weet niet wat je moet zeggen of wat je moet doen.

Omgaan met emotionele blokkade, depresie, angst, woede etc. 

Emoties zijn goed, noch slecht. Toch kunnen ze hinderlijk zijn: bijvoorbeeld als je je laat meeslepen door je boosheid, angst of verdriet. Ook kan het zijn dat je niet meer in contact staat met jezelf. Emoties hebben dan invloed op je geluk, je kwaliteit van leven en de communicatie met anderen. Niet de emoties zelf, maar je oordelen en de manier waarop we ermee omgaan bepaalt of ze ons in de weg staan. we noemen dat condotionering. Vind je bijvoorbeeld dat je sommige emoties zoals boosheid, paniek of jaloezie niet mag voelen en probeer je die te onderdrukken? Of heb je de neiging om emoties over te waarderen en maak je je eigenwaarden ervan afhankelijk. 

Hoe vinden we onze emotionele vrijheid terug?

Feitelijk zijn niet emoties het probleem, maar onze conditionering. We hebben als het ware onzelf gevangen. We willen bepaalde emoties niet voelen of we hechten ons juist er teveel aan alsof we eraan verslaafd zijn.

Neurofeedback en mindfulness zijn beide beproefde methoden om los te komen van je conditionering. Door jezelf te trainen leer je anders om te gaan met emoties. Je leert minder reactief te zijn en je wordt meer bewust van je intenties, woorden en gedrag. Door het trainen van je bewustzijn leer je je eigen conditionering doorzien en ontstaat er vanzelf een vrij ruimte waarin je onbevangen naar je eigen emoties kunt kijken.

Wil je weten hoe hoog jouw stressniveau is?
In een paar minuten doe je de stresstest. Een test die gebaseerd is op neurowetenschap.

“Ik was gewend te ploeteren, maar nu kon ik het bereiken niet door me in te spannen, maar door me juist te ontspannen. Waarom: omdat ik ervaren heb dat het al lang in me zat.”

Lees de hele review van Bart hier

Meer weten over de aanpak van BrainMirror